Autor: Johanna Rõigas (arstiteadus, V kursus)
Artikkel on valminud ajakirja Curare talvenumbri jaoks.
Lisaks paljudele kohustuslikele põhiainekava ainetele tuleb arstitudengitel võtta paras ports valik- ja vabaaineid. Valikaineid võiks hinnata pigem võimaluse kui kohustusena, sest nende abil saad laiendada oma silmaringi, põhiõppekavva mitte mahtuvaid praktilisi näpunäiteid ja teha juba ettevalmistusi tulevikus eriala valimiseks. Kindlasti tasub teiste kogemuste osas hoida kõrvad lahti ja hoida silma peal kirjakastil, sest ainult ÕISist otsides võib mõni huvitav aine jääda kahe silma vahele. Valikaineid on päris palju, rääkimata vabaainetest, seega toon välja enda ja tuttavate kogemuste põhjal mõned, mis võivad tulla kasuks ja olla huvitavad.
Teadustöö alused
Alates I kursusest
Sellesse kategooriasse kuulub väga palju erinevaid aineid, prekliinilisi ja kliinilisi, bioloogiast neurobioteadusteni. Viie aasta jooksul jõuab kindlasti vähemalt ühes neist osaleda. Üldiselt kestavad need ühe aasta ja selle aja jooksul valmib uurimustöö. Tekib võimalus tutvuda materjalidega töötamisega, meditsiini teaduslikuma poolega ja ka ise midagi ära teha. Kui veel järgminegi aasta selle ainega jätkata, on praktilisel osal rohkem rõhku ja kes teab, võib-olla saab uurimistöö koostöös juhendaja(te)ga artiklina avaldatud. Pluss on ka see, et saab harjutada ajaplaneerimist ja tegutseda omas rütmis. Kuigi teadus võib-olla kohe ei kutsu, on sellel meditsiinis oluline roll, mistõttu igaühel võiks selles vallas veidi kogemust olla.
Proovivõtt ja selle kvaliteedi tagamine
Alates III kursuse 2. semestrist
See on aine, millele igal semestril joostakse tormi. Seda ka põhjusega, sest paari loengu ja praktikumi järel on võimalus õppida ise patsientidelt verd võtma. Ja seda mitte ainult paar korda, vaid mõne päevaga umbes sajalt patsiendilt, et saaks tõesti öelda: „Nüüd oskan igalt patsiendilt verd võtta.“ Kuna põhiõppes seda palju ei harjutata, on aine suurepärane võimalus veenide ja katsutitega lähemalt tuttavaks saada. Kindlasti ei jookse see oskus mööda külgi maha abiõe või abiarstina töötades. Saab harjutada ka laborianalüüside tõlgendamist juhtumi põhjal, mis on kindlasti vajalik oskus. Õppejõud on asjalikud ja õed, kes õpetavad verevõttu, sõbralikud ja toetavad. Väike hoiatus – pärast selle aine läbimist muutub teie vaade kätele, kuna näete ainult imeilusaid torkimist väärivaid veene.
Sissejuhatus EKG tõlgendamisel ja elektrokardiograafia
Alates III kursuse 2. semestrist
Samuti praktiline ja äärmiselt vajalik aine, mida põhiõppes piisavalt ei kaeta. Kardioloogias üldiselt eeldatatakse, et kõik võtavad mõne EKG-valikaine. Kuigi tõenäoliselt alles pikaajalise kogemuse järgselt on võimalik korrektselt EKGd tõlgendada, siis see aine tutvustab veidi EKG sügavat tundmatust ning kardiogrammi salapäraseid jooni ja sakke. Valida saab lausa kahe erineva kursuse vahel, millest üks on võib-olla veidi praktilisem kui teine, kuid tark võtab lausa mõlemad. Õppejõu eesmärk on, et tudengid töötaksid kaasa ja kõik suudaksid iseseisvalt EKGd tõlgendada. Kursuse arvestatuks saamiseks tulebki hinnata paari EKGd, pärast seda kursust saavad kõik sellega suurepäraselt hakkama. Lisaks saab kasulikku õppematerjali, mis on detailne ja mille abil on kerge meenutada vajalikke teadmisi ka hiljem.
Erialaringid
Alates I kursusest
Kes veel ei teadnud, siis jah, need kirjad, mis maabuvad postkastidesse erinevate erialaringide kohta, peidavad endas ainepunktide kogumise võimalust. Selleks peab olema eeskujulik tudeng ja osalema igakuistel kokkusaamistel aasta jooksul ühes erialaringis ja tegema ühe ettekande. Valikuid on meeldivalt palju ja kui väga tahta, võib suurema osa valikainete EAPdest saada kätte ainult erialaringidega. Ringide eelis on, et jutuks tulevad nii põhiõppesse kuuluvad teemad, silmaringi laiendavad juhtumid kui lihtsalt põnevad lood juhendajatelt. Ringis on võimalik saada ka aimu sellest, millega mingi eriala kokku puutub, ja setõttu lihtsustub loodetavasti ka erialavalik. Kui eriala on juba ammu valitud, saab teiste kaasvõitlejatega juba varakult tuttavaks. Ettekande tegemisel on suur pluss ka juhendaja toetus, mille kasutamisel hätta ei tohiks jääda ja esitlus teenib aplausi. Teemade puudust ei ole ringides siiamaani tulnud ja vaevalt, et niipea tuleb.
Praktiline peremeditsiin
Alates I kursusest
See on üks neist valikainetest, mille kohta potsatab postkasti kiri. Aasta aega kestva kursuse jooksul saab ülevaate perearstitööga seonduvatest teemadest. Lemmikosa selle aine puhul on, et iga tudeng saab endale patsiendi, keda tuleks aasta jooksul jälgida. Saab kohata värvikaid inimesi, kes on nõus endast kõike pajatama. Lisaks saab harjutada anamneesi võtmist ja pole viga, kui esimene kord ei tule meelde kõike küsida – patsiendiga jõuab veel kohtuda. Eri kursuste tudengid saavad erineva lisaväärtuse. Olles ise võtnud ainet esmaskursuslasena, võin öelda, et saab natuke aimdust, mida patsiendiga suhtlemine ja krooniliste haigustega tegelemine endast kujutab ning kuidas patsient haigustega hakkama saab. Aine näitas mulle, mida tegelikult üldse tulin õppima ja miks tahan arstiteaduse õppimisega jätkata. Aine sobib ka vanematele kursustele. Kui tavaliselt käsitletakse patsienti ühe haiguse raames (kohtutakse temaga üks kord), siis selle aine puhul kohtutakse ühe patsiendiga mitu korda. Patsiendi pikemalt jälgimine on vanemate kursuste jaoks selle aine võlu. Ühtlasi kiidan aine õppejõude, kes suhtuvad enda töösse laiapõhjaliselt ja omanäoliselt.
Keeled
Alates I kursusest
Keelte vabaained – tudeng saab keeli õppida tasuta nii palju kui tahab. Paraku peab keelekursusele registreerimiseks olema arvuti taga, hiir peos, valmis südaöösel, et kursusele üldse mahtuda. Hiljem keeltekooli minna on palju kallim ja paljudel ei jää selleks ka aega üle. Seetõttu soovitan kasutada võimalust. Keelte valik on muidugi üüratu, saab valida algajate taseme või jätkata raskemal tasemel, kus eelnevalt põhikoolis või gümnaasiumis on pooleli jäädud. Keeletunnid on arstitudengite seltskonnale väike vaheldus, sest nendes seminarides saavad kokku erinevate teaduskondade inimesed. Aga ärge siis kõik sööstke soome keelt valima, Eestisse on ka arste vaja.
Meditsiiniline vene keel
Alates I kursusest
Jätkates keeltelainel – meditsiiniline vene keel läheb juba valikaine alla. Kui on soov ikkagi Eestisse jääda, siis soovitan seda ainet, sest ilma vene keeleta on üsna raske. Tasemeid on mitu, õppetöö jooksul saab harjutada erinevaid meditsiinilisi dialooge patsiendi ja arsti vahel, jutustada tervishoiust või teha esitlusi vene keeles. Kuigi kõik see võib tunduda liiga raske, saab õppeaine kohalkäimise ja kaasategemise korral kindlasti läbitud. Venekeelseid patsiente kuulates saab pärast tunda rõõmu, kui vähehaaval hakkad jutu sees ära tundma valikaines õpitud meditsiinilisi sõnu. Kiitma pean ka õppejõudu, kes on energiline ja tõesti tahab, et kõik oskaksid patsiendiga suhelda ka vene keeles – vastuteenena saab jagada huvitavaid fakte meditsiinist.
Haavade ravi
Alates V kursusest
Tegemist on praktilise ainega. Kui õmbluste õppimiseks ikkagi ühest korrast kirurgiapraktikumis ei piisa, pakub valikaine lahendust. Lisaks saab teadmisi, milliseid materjale millal kasutada, kuidas läheneda erinevatele traumadele ja palju muud huvitavat. Jällegi kasulik suvel abiarstina või lausa kohustuslik kirurgiaerialade suunas liikumisel.
Androloogia – meeste tervis
Alates III kursuse 2. semestrist
Kui oled mõelnud, miks naistehaigustele on pühendatud eraldi tsükkel ja miks meestehaiguste jaoks pole, pakub see valikaine osalist lahendust. Soolise võrdõiguslikkuse nimel tasuks see aine läbida, seda soodustab õppejõu kaasahaarav haigustest rääkimine ja värvikate näidete lisamine. Teemakohaseid haigusi on tegelikult nii mõnigi ja neid võib kohata EMOs, perearsti juures või ka günekoloogi juures, mistõttu aine tuleb ainult kasuks. Äkki julgevad mehed siis rohkem ka arsti poole pöörduda, kui nende haigustega osatakse tegeleda.
Seksuaalkasvatuse alused ja vaktsineerimine – meie laste tervem tulevik
Alates I kursusest
See aine on näide sellest, et tudeng võib ise palju ära teha. Nende valikainete suurepärane eelis on see, et rahvatervishoiu seisukohalt tähtsatel teemadel saab targemaks ja natuke harjutada oma esinemisoskust. Kursuste eesmärk on koolitada lektoreid, kes saaksid minna koolidesse või perekoolidesse rääkima ja noorukeid/vanemaid harima. Tagamaks, et kõik lektorid räägiksid sarnast ja tõest juttu, oskaksid ka kõige piinlikumatele ning jaburamatele küsimustele vastata, toimuvad eelnevalt harivad loengud ühiskonna jaoks tundlikel teemadel.